Świece żarowe

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Charakterystyczne dla silników diesla jest występowanie świec żarowych. Dzisiaj postaramy się pokrótce omówić ich budowę, funkcję, działanie i szereg innych aspektów z nimi związanych.

W odróżnieniu od silników benzynowych, silniki diesla nie posiadają świec zapłonowych, ze względu na to, iż zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej nie odbywa się tutaj poprzez przeskok iskry. Odpowiednikiem tego procesu w silnikach diesla jest zwiększenie ciśnienia i temperatury, za co odpowiadają właśnie świece żarowe.

Zadaniem świec żarowych jest podgrzewanie powietrza w komorze spalania, tym samym znacznie ułatwiają rozruch jednostki napędowej. Pracują one nie tylko przed rozruchem, ale także i po uruchomieniu silnika. Na rynku występują świece żarowe wykonane z metalu, w których za grzanie odpowiada specjalna spirala, jak i z ceramiki, w których zamontowana jest część w tworzywie ceramicznym, odpowiadająca za nagrzewanie świecy.

Bardziej skuteczną i zaawansowaną formą są świece żarowe ceramiczne, które odznaczają się wysoką temperaturą topnienia i znakomitym przewodnictwem ciepła. O krócej zajmuje im osiągnięcie wymaganej temperatury, są też o wiele trwalsze niż metalowe. Kiedyś świece żarowe potrzebowały ok. 20 sekund na rozgrzanie, w dzisiejszych czasach zajmuje to ok. 4 sekund.

Jeśli w naszym aucie świece żarowe są zużyte bądź uszkodzone, będziemy mieć kłopoty z rozruchem silnika czy nierówną pracą jednostki napędową po jej włączeniu. Jeśli chcemy uniknąć kłopotów, warto regularnie je sprawdzać. W tym celu możemy użyć czujnika bądź wykręcić świece i podpiąć je pod akumulator – tak sprawdzimy czy grzeją prawidłowo. Ważną wskazówką jest to, aby nie wymieniać świec pojedynczo – nawet jeśli jedna świeca żarowa szwankuje, powinniśmy wymienić cały komplet, bowiem w najbliższym czasie i tak pozostałe zakończyłyby swój żywot. Podobna zasada występują w przypadku chociażby amortyzatorów czy sprężyn zawieszenia.

Wraz z postępującą eksploatacją, świece żarowe pokrywają się nagarem, co znacznie obniża ich wydajność. Wymiana wszystkich świec jednocześnie pozwala na eliminację ryzyka nierównomiernej pracy silnika. Co ile należy je wymieniać? Wszystko zależy od modelu samochodu i sposobu eksploatacji auta, zazwyczaj jest to kilkadziesiąt tysięcy km, choć powinniśmy sugerować się głównie instrukcją obsługi naszego pojazdu. W instrukcji dowiemy się także, jaki rodzaj świec zalecany jest do auta. Występuje tutaj bowiem szereg parametrów, takich jak właściwości cieplne, czas nagrzewania, napięcie pracy, a nawet kształt. Jeśli zamontujemy świece żarowe niedostosowane do danego silnika, może to zwiększyć zwiększyć zużycie paliwa i znacznie pogorszyć osiągi naszego samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *