Common-rail – jak to działa?

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

System Common-rail jest powszechnie stosowanym układem bezpośredniego wtrysku paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla). Na czym polega praca tego układu, jakie są jego plusy i minusy – zapraszamy do lektury.

W dieslach z tradycyjnym wtryskiem paliwa, pompa paliwowa napędzana jest z wału korbowego i odpowiada za tłoczenie paliwa pod ciśnieniem 900 bar do wtryskiwaczy cylindrów. Takie rozwiązanie jest dosyć efektywne, natomiast nie pozwala ono na regulację kąta wyprzedzenia wtrysku oleju napędowego.

Z kolei w dieslach z Common-railem, sekwencyjna pompa paliwowa została zastąpiona przez pompę wysokociśnieniową, której podstawową funkcją jest tłoczenie paliwa do listwy wspólnej dla każdego cylindra. W obrębie tego przewodu panuje ciśnienie rzędu 1350 bar, niezależnie od tego jak silnik jest obciążony czy też jaką ma prędkość obrotową. Następnie z listwy zasilającej paliwo płynie do wtryskiwaczy, a następnie do komory spalania.

Wtryskiwacze te są sterowane elektronicznie, co pozwala na regulację czasu wtrysku paliwa, jego długości no i oczywiście wielkości dawki. Proces wtrysku można podzielić natomiast na trzy etapu, a mianowicie wtrysk pilotowy, wtrysk właściwy oraz dawkę dopalającą. Dzięki temu mieszanka jest spalana efektywniej, a jednocześnie jest to proces bardziej ekonomiczny – spalanie jest po prostu mniejsze.

Wśród najczęściej wymienianych zalet Common-raila wymienić należy małą emisja spalin, możliwość uzyskania wysokich parametrów silnika, efektywniejsze i niższe zużycie paliwa oraz mniejszy hałas.

Jak większość rzeczy na świecie Common-rail ma także wady, przede wszystkim wysoką cenę zamienników i serwisowania. Poza tym, każdy silnik wyposażony w ten system, musi być tankowany w paliwo wysokiej jakości – jest on bowiem bardzo delikatny.

W dzisiejszych czasach najpopularniejszy jest common-rail drugiej generacji, który generuje ciśnienie wtrysku 1600 bar i nawet 7 faz etapów wtrysku. Coraz bardziej popularny jest także system III generacji, który jest dużą konkurencją dla producentów lansujących pompowtryskiwacze. Które z tych rozwiązań jest lepsze? Ciężko powiedzieć, czas pokaże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *