Sonda lambda

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Sonda lambda to integralna część samochodowego systemu wydechowego. To właśnie od niej zależy m.in. emisja spalin czy zużycie paliwa.

Podstawowym zadaniem sondy lambda jest pomiar zawartości tlenu w spalinach, w celu przekazania tej informacji do komputera ustalającego skład mieszanki paliwowo-powietrznej, biorącej udział w spalaniu. Poprzez pomiar zawartości tlenu mamy dostęp do informacji, czy silnik spala prawidłową mieszankę paliwowo-powietrzną. Analiza zawartości tlenu odbywa się nieustannie, a sonda lambda przekazuje informację do czujnika – czy jest go za mało, czy za dużo.

A co byłoby, gdyby sondy lambda nagle w samochodzie zabrakło? W takim wypadku komputer pokładowy odpowiadający m.in. za układ wtryskowy przełączyłby się na tryb stały. Efektem tego byłoby zwiększenie zużycia paliwa, redukcję mocy silnika etc. Możliwy byłby dojazd do warsztatu „na kołach”, jednak należy pamiętać, że nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej może uszkodzić katalizator – nie powinniśmy więc zwlekać z wymianą czy naprawą

Poza tym, zepsuta sonda lambda wiąże się z większą emisją szkodliwych substancji do atmosfery, wzrost zużycia paliwa o ok. 50% czy obniżenie mocy jednostki napędowej. Warto więc na bieżąco kontrolować sondę lambda – eksperci zalecają robić to co 30 tys. km.

Jak więc widzimy, sprawna sonda lambda to korzyści nie tylko z punktu widzenia czystej mechaniki, ale także i ochrony środowiska. Zepsuta sonda lambda momentalnie wpływa niekorzystnie na katalizator i jego usterka staje się kwestią czasu.

Co ile należy wymieniać sondę lambda? Generalnie jej trwałość w dużym stopniu zależy od warunków eksploatacyjnych. Zazwyczaj standardowa sonda lambda działa bez problemów ok. 80 tys. km, z kolei sondy podgrzewane mogą działać nawet przez 160 tys. km. Na trwałość sondy może wpłynąć sam użytkownik. Jak? Przede wszystkim tankując kiepskiej jakości paliwo – niskooktanowe i/lub zanieczyszczone.

Poza tym, sonda lambda jest szczególnie wrażliwa na cząsteczki oleju lub wody, które czasem dostają się do układu wydechowego. Pewne problemy może też sprawić, jeśli szwankuje elektronika w naszym aucie. Pamiętajmy – wadliwa sonda to nie tylko dyskomfort, ale także i zagrożenie dla bezpieczeństwo – istnieje bowiem realne ryzyko zapłonu katalizatora i w efekcie całego samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *