Wahacze – co warto o nich wiedzieć?

Wahacze - co warto o nich wiedzieć
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Wahacze to często niedoceniane, jednak bardzo ważne elementy zawieszenia. Pełnią one funkcję połączeń między nadwoziem a kołami. Innymi słowy, części te są niezbędne, aby auto trzymało się w całości. To dzięki wahaczom samochód pozostaje stabilny.

Warto podkreślić, że wahacze w istotny sposób wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. W samochodzie może się znajdować różna ilość wahaczy. Wszystko zależy od rodzaju zawieszenia. Chcących dowiedzieć się więcej o wahaczach oraz innych częściach zawieszenia, od razu odsyłamy do kompendium wiedzy na temat, jakim jest strona: www.autozawieszenie.pl

Czym jest wahacz?

Wahacz to sztywny element metalowy, który łączy nadwozie z piastą koła. Połączenie to nie jest jednak bezpośrednie, ponieważ część ta otoczona jest metalowo-gumowymi tulejami. Często nazywa się je również silentblockami. Kształtem wahacz przypomina nieco literę A. Podczas jazdy każdy z wahaczy wykonuje obroty wokół własnej osi. Po każdym takim obrocie element wraca do swojego pierwotnego położenia.

Jak już wcześniej wspomniano, wahacz odpowiada za stabilizację pojazdu. W zasadzie odgrywa on znaczenie w każdej chwili, jednak kluczowe jest ono podczas jazdy po nierównej nawierzchni czy też w trakcie pokonywania przeszkód znajdujących się na drodze. Rzecz w tym, że wahacze łagodzą drgania, wspierając w tej roli amortyzatory. Za sprawą omawianych metalowych części zawieszenia możliwe jest utrzymanie właściwego kierunku jazdy. Tym, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat działania wahaczy, polecamy poniższy artykuł – https://www.autozawieszenie.pl/wahacze/

Rodzaje wahaczy

Zasadniczo rozróżnia się trzy rodzaje wahaczy. Najpopularniejsze, stosowanie dzisiaj najczęściej są modele poprzeczne. Jednak nadal można spotkać samochody z wahaczami skośnymi lub wzdłużnymi. Skupmy się jednak na wahaczach poprzecznych, gdyż większość czytelników posiada w swoim samochodzie właśnie tego typu elementy. Montowane są one wzdłuż płaszczyzny samochodu, jak i wokół osi równoległej. Klasycznym rozwiązaniem jest montaż dwóch takich samych wahaczy w układzie równoległym. Jednak wahacze mogą również stworzyć układ trapezowy. W takim przypadku każdy z nich ma inną długość. Warto w tym miejscu wspomnieć również o układach mieszanych. Przykładem jest tu układ wichrowaty, który jest połączeniem wahacza poprzecznego z wzdłużnym lub skośnym. Należy jednak zaznaczyć, że jest to rozwiązanie niestandardowe, występujące stosunkowo rzadko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.