Przepływomierz

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Spalanie paliwa wymaga na samochodzie, aby ten dobierał idealne proporcje, w jakich wtryskiwane jest do cylindra paliwo i tlen. Nie jest to jednak takie proste, bowiem zawartość tlenu w powietrzu jest zmienna – wszystko zależy od temperatury, ciśnienia, warunków etc. Niezbędne jest więc wykorzystanie takiego urządzenia, które jest w stanie poinformować komputer pokładowy, ile tlenu dostało się do cylindra – żeby możliwe było dobranie odpowiedniej dawki paliwa. To właśnie za to odpowiedzialny jest przepływomierz powietrza.

 

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów przepływomierzy, które dzielą się według określonych kryteriów. Jednym z nich jest przepływomierz mechaniczny. Posiada on specjalną klapkę, przez którą przepływa powietrze, wpływając do silnika. Stopień wychylenia klapki jest regulowany i zależy od wskazania czujnika. Czujnik sprawdza ile powietrza dostało się do silnika, i na podstawie tego i innych parametrów (temperatura i ciśnienie powietrza) obliczana jest masa tlenu.

 

Przepływomierz mechaniczny posiada kilka wad, mogących w dużym stopniu utrudnić eksploatację. Po pierwsze, ogranicza on strumień powietrza wpływającego do jednostki napędowej. Po drugie, czujnik mierzący stopień wychylenia klapki szybko się zużywa.

 

W tym aspekcie lepiej sprawdza się przepływomierz, wykorzystujący przetwornik MAF. Czym jest tajemniczy przetwornik? Otóż, to nic innego jak… rozgrzany drut. Przepływomierz wykorzystuje opór elektryczny, który stawiany jest przez drut. Opór rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu temperatury. Zimne powietrze, „opływające” drut schładza go, co siłą rzeczy zmniejsza opór a jednocześnie zwiększa napięcie. Jest to jednak „koło zamknięte”, bowiem wyższe napięcie automatycznie zwiększa temperaturę drutu. Napięcie, potrzebne do rozgrzania drutu, może być przez komputer przeliczone na masę przepływającego powietrza.

 

Uff, jeśli już przebrnęliśmy przez kwestie techniczne, nasuwa się pytanie. Jakie są wady przepływomierzy MAF? Otóż, cechuje się stosunkowo niską odpornością na wstrząsy. Jednocześnie, posiada szereg zalet takich jak brak ograniczenia strumienia powietrza, brak ruchomych części (mniejsza awaryjność), komputer nie potrzebuje mierzyć temperatury i ciśnienia powietrza etc.

 

Przepływomierz masowy powietrza jest integralną częścią każdego samochodu. Każda usterka to poważne zagrożenie dla całego silnika. Z tego też powodu warto kontrolować stan przepływomierza. Pamiętajmy też o regularnej wymianie filtra powietrza, bowiem przepływomierze mówiąc językiem potocznym „nie lubią” brudnego powietrza.

 

Przepływomierz możemy zakupić w każdym, dobrze zaopatrzonym sklepie motoryzacyjnym. Na rynku części zamiennych funkcjonuje kilka firma, które produkują przepływomierze – chociażby Bosch, Denso, Delphi czy Magneti Marelli.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *